Gastschrijver Maarten Freriks

Een huis voor de podiumkunsten | Meer dan een theater

In studio 3 is elke woensdagavond repetitie theatersport, een vaste groep spelers die al 5 jaar wekelijks bij elkaar komt. Voorheen kregen ze toegang via een persoonlijke sleutelcode en troffen ze bij aankomst een stil en leeg gebouw. Ze deden zelf de lichten aan en maakten koffie en thee. In de pauze van de repetitie hielpen ze zichzelf aan een drankje, en regelmatig bleef een groepje nog even naborrelen. Als er een voorstelling was dan schoot dat pauzedrankje en die naborrel er bij in, want dan konden ze niet in de foyer terecht. Dat zou de voorstelling kunnen verstoren. 

Na de verbouwing is er eigenlijk altijd wat te doen in het pand. In studio 2 wordt gitaarles gegeven en in 1 zingt op woensdagavond altijd het shantykoor. In de Falie Begijnhof Zaal op de eerste verdieping werkt een jonge cabaretier aan haar nieuwe voorstelling en het Delfts Toneel Gezelschap is in haar eigen studio bezig met hun volgende productie. En waarschijnlijk is er ook een voorstelling in de Rietveld Zaal op de begane grond; dat geeft altijd een gezellige reuring in de foyer. Die is nu doorlopend geopend voor alle gebruikers van het pand.  

Dit is wat we voor ogen hebben met een “huis voor de podiumkunsten” zoals de gemeente Delft het project inmiddels gedoopt heeft. Het wordt een mix van voorstellingen, workshops, repetities, lessen, maar ook een werkplek voor freelancers uit de culturele sector, locatie voor kleine bedrijfsevenementen met een cultureel tintje en de maandelijkse koffieochtend van de buurt. Een plek waar makers, van amateurs tot professionals kunnen werken aan optredens en voorstellingen. Waar publiek en artiesten met elkaar samen een drankje doen in de foyer, en verschillende podium disciplines elkaar letterlijk treffen. Daar kunnen mooie dingen uit ontstaan, zo weten we uit ervaring.

Theaternetwerk

Toen het Rietveld Theater 10 jaar geleden haar deuren opende, organiseerde de Stichting Theaternetwerk al 8 jaar bijzondere projecten voor theatermakers. Zoals de jaarlijkse seizoensopening waar 80 acteurs, dansers, zangers en andere creatieven in 1 dag een voorstelling in elkaar draaiden. Met elkaar, en voor elkaar, want het publiek bij deze eenmalige voorstelling die avond bestond alleen uit mensen die zelf een rol hadden in de productie. We organiseerden masterclasses in theatertechniek, grimeren, commedia dell’arte en in het wekelijkse theatercafé gaven lokale theatermakers voorproefjes van hun eigen projecten. Theaternetwerk was ook de oprichter van Delft Fringe Festival dat volgende week weer van start gaat, en inmiddels als zelfstandige stichting opereert.  

 

[groepsfoto Brood & Spelen, de seizoensopening in 2006]
[theatercafé in Café Tango in 2008]
[cast van de theatersoap in het theatercafé]

Van Theater naar Huis voor de podiumkunsten

Toen de gemeente Delft aan Theaternetwerk 10 geleden vroeg de leegstaande zaal met foyer en studio op de begane grond van Rietveld 49 te gaan exploiteren, wisten we niet waar we aan begonnen, en waar het tot uit zou groeien. Nu 10 jaar verder zetten we een volgende stap en gaan we van “het gezelligste theater van Delft” in een oud schoolgebouw naar een volwaardig huis van de podiumkunsten. 

In de jaren dat we als Rietveld Theater hebben gebouwd aan dit bruisende podium, zijn verschillende pareltjes ontstaan waar de Delftenaar met interesse in cultuur zijn hart aan kan ophalen. De serie Delft Vertelt beleefde onlangs haar 20ste editie en levert een schat aan Delftse verhalen op. De Korenavond is voor koren uit de wijde regio een niet meer weg te denken ontmoetingsplek. En Delft Fringe Festival dat we 11 jaar geleden lanceerden, is nu het grootste landelijke festival voor jonge professionele makers. Met de faciliteiten die het Rietveld Theater na de verbouwing gaat bieden, kan de talentontwikkeling, de samenwerking, de ontmoeting tussen makers onderling en met het publiek nog een explosie aan culturele energie brengen, die Delft in onze ogen goed kan gebruiken.

Mijn eerste kennismaking met theater maken was ergens eind jaren tachtig toen ik als student een basisspel-toneel-cursus deed bij de Delftse Komedie (DK) en  “Stem-en-Theater” bij het Muzisch Centrum. De Delftse Komedie was de broedplaats voor jong talent op theatergebied. Na opheffing van de DK heeft de Vrije Akademie die rol een tijdje vervuld, maar ook daar is het aanbod voor podiumkunsten voor kinderen en volwassenen sterk teruggelopen. Met als gevolg dat in Delft een goede humuslaag voor aankomend theater professionals ontbreekt. Delft wil zich nationaal en internationaal profileren als innovatieve stad  waarin techniek en cultuur de visitekaartjes zijn. Een huis voor de podiumkunsten is daar een onmisbare schakel in.    

Maarten web

Maarten Freriks

Voorzitter
Voorzitter Stichting Rietveld Theater en directeur id Plein

Steun het theater

Tot en met 4 juli hebben wij een crowdfundingsactie voor een nieuwe tribune.

Impressie