De tribune
Het Rietveld Theater is een zogenaamd ‘vlakke vloertheater’, een theater waarbij het publiek op de eerste rij op hetzelfde niveau zit als het toneel, In een traditioneel theater wordt het publiek gescheiden van de artiesten door een begrenzing van het toneel, de toneellijst. In een vlakke vloertheater is die er niet. Doordat artiesten op deze manier dicht bij hun publiek kunnen komen, is het publiek meer betrokken bij de voorstelling. Het intieme karakter van dit soort zalen wordt vaak, zowel door het publiek als de artiest, als positief ervaren.
Vanwege de zichtlijnen, om elke bezoeker goed zich op het toneel te geven wordt vaak gebruik gemaakt van een oplopend publieksvak in de vorm van een tribune. Zichtlijnen zijn dus van belang en een goed ontworpen tribune garandeert voor elke stoel in het publieksvak een onbelemmerd zicht op het toneel, zodat je niet tegen het achterhoofd van je voorbuur aan zit te kijken maar eroverheen, of erlangs.
We zijn aan het crowdfunden, voor een nieuwe tribune. De huidige dateert uit de tijd dat Theatergroep Maccus (later TG Max) de bespeler van het Rietveld Theater was. Zij bedachten en vervaardigden de huidige houten tribune waar in de loop der tijd meer dan 100.000 bezoekers naar prachtige voorstellingen hebben gekeken. Maar hij is aan vervanging toe.
Een goede tribune voldoet aan allerlei eisen, zoals comfortabele zitplaatsen en een stabiele ondergrond, voor als je zit of naar je plek loopt, liefst zonder dat je daarbij gestommel of gekraak hoort. Maar bovenal moet een tribune veilig zijn. In dit filmpje kun je zien waarom wij denken een nieuwe tribune nodig te hebben https://www.rietveldtheater.nl/. Wat gaat hier mis?
Een tribune dient een gelijke opgang te hebben, qua treden, over de hele helling. Zo word je niet verrast door plotselinge, onvoorziene hoogte verschillen en kun je veilig naar boven en beneden lopen, ook als het zaallicht gedimd is. Daarbij voelt het fijn als er een leuning is waaraan je steun hebt, vooral prettig als je een misstapje begaat. De tribune moet stevig aanvoelen, dus niet wiebelen als er 100 bezoekers op plaatsnemen, en bij voorkeur ook niet kraken. Op het filmpje van Pieter Jouke zien we dat dit bij onze huidige tribune niet helemaal goed geregeld is…
Hoe hoger het niveauverschil tussen de rijen, hoe beter de zichtlijnen want je kijkt dan makkelijker over de bezoekers heen die voor je zitten. Voor een veilige, en makkelijk toegankelijke tribune moeten alle treden even hoog zijn en is het niveauverschil tussen de rijen ook weer niet té hoog en goed overbrugbaar met een tussentrede. De paden zijn bij voorkeur aan de zijkanten geplaatst zodat je een leuning kunt aanbrengen. Die paden zijn bij voorkeur ook zo breed dat twee bezoekers elkaar kunnen passeren. Voldoende beenruimte geeft het nodige comfort en zorgt er ook weer voor dat twee bezoekers elkaar kunnen passeren. De zitting zelf dient zodanig comfortabel te zijn dat je er 90 minuten op kunt zitten zonder ongemakkelijk te worden. Ook de breedte van de zitting en of je wel of geen armleuning hebt, is van belang voor het gevoel van comfort.
Natuurlijk wil het theater bij een voorstelling zoveel mogelijk bezoekers kunnen plaatsen, de opbrengst die de kaartverkoop oplevert is van belang. Er is een spanningsveld tussen enerzijds de hoeveelheid zitplaatsen die je in een zaal kunt realiseren en daarmee de maximale opbrengst van de kaartverkoop en anderzijds de hoeveelheid ruimte die je als bezoeker tot je beschikking hebt, qua zitplaats en bewegingsruimte. Ook de opbouw van de tribune, het soort stoelen of banken en de daarbij gekozen materialen, speelt ook een rol in de publieksbeleving en de mate van comfort die de bezoeker ervaart. Bij een een goed ontworpen tribune is er een goed compromis gevonden tussen al deze zaken. We hebben uitgebreid de tijd genomen om na te denken over de nieuwe tribunes in de beneden- en bovenzaal zodat we nu een ontwerp hebben dat qua uiterlijk spectaculair te noemen is en waar we heel lang, heel comfortabel op kunnen zitten. Vind je het leuk om bij te dragen aan de nieuwe tribune, kijk dan op voor de kunst: https://www.voordekunst.nl/projecten/13495
Behalve het comfort en de veiligheid van de tribune is er nog een belangrijk aspect aan de publieksbeleving, namelijk de akoestiek. Deze wordt voor een deel bepaald door het ontwerp van de tribune maar vooral door de constructie en bekleding van de wanden ter plaatse van het publiek. Daarover meer in een volgend blog.
Steven de Laet
Nieuwe tribune
Tot en met 4 juli hebben wij een crowdfundingsactie voor een nieuwe tribune.