Rietveld Nieuws

Doe auditie voor de tweede Rietveldproductie

In september 2015 werd “De Storm”, onze eerste eigen Rietveldproductie, zes keer voor volle zalen gespeeld en enthousiast door het publiek ontvangen. Dat vraagt om een vervolg en dat zal zijn:

“De Spaanse hoer”, geschreven door Hugo Claus, in regie van Piet van der Pas.

Voor “De Spaanse hoer” zijn we op zoek naar gemotiveerde amateurspelers, mannen en vrouwen tussen de ca. 18 en ca. 80 jaar.  

Heb je niet de ambitie een grote rol op je te nemen en heb je een goede zangstem: meld je dan aan voor het koor.

De repetities starten in maart en worden op dinsdagavond gehouden vanaf 20.00 uur in de repetitiestudio van het Rietveld Theater. Tegen het eind van de repetitieperiode wordt op meerdere avonden en ook in weekenden gerepeteerd.

Het stuk wordt aan het begin van het nieuwe theaterseizoen opgevoerd, d.w.z. eind september of begin oktober.

De audities worden gehouden op zaterdag 6 februari.

Ben jij een enthousiaste (amateur)acteur of koorzanger? Meld je dan aan via marian@delft.theaternetwerk.nl

——————————————————————————————————

OPBRENGST SERIOUS REQUEST 
De opbrengst van Serious Request Delft is € 9.299! Het theater dankt alle artiesten, sponsors, donateurs en vrijwilligers die dit mogelijk hebben gemaakt!

——————————————————————————————————

SANDER MAAKT CABARET MET EEN GROTE C

‘Kunst met een grote K’, dat belooft heel wat. Maar het klinkt erg serieus. Valt er nog wat te lachen?

“Ja ik geloof het wel. Mijn eerste idee was om een programma te maken zonder een aanwijsbare grap, maar dat is me niet gelukt. Vinden de mensen ook niet leuk, merk ik. En dat snap ik ook wel.”

Maar waarom die titel?

“Die titel is voornamelijk gekozen om mezelf een beetje onder druk te zetten. Om iets los te maken. Ik denk dat de titel van een programma tot op zekere hoogte sturend werkt. Ik had het programma ook ‘ de snackbar van Ome Joop’ kunnen noemen.  (dat was een werktitel) maar dan eindig je met ander materiaal dan als je inzet op ‘Kunst met een grote K’.”

Maar is dit programma daadwerkelijk hogere kunst?

“Ik zou het werkelijk niet weten. maar dat is het mooie aan Kunst, en ook aan comedy. Wat voor de een Kunst is, is voor de ander een kapotte radiator. En de ene persoon kan lachen om een woordgrapje, terwijl de andere alle woordgrapjes tenenkrommend flauw vindt. Het blijft altijd subjectief.”

Waarom moeten de mensen komen?

“De mensen ‘moeten’ zeker niet komen. Ze moeten alleen komen als ze willen komen. Als je mensen dwingt tot iets, dan is er geen sfeer. Ik noem de DDR als voorbeeld.”

Je treedt liever op voor vijftig mensen die speciaal voor jou komen, dan voor tweehonderd die komen voor een avondje doorsnee lachen?

“Nee, ik treed het liefst op voor vijfhonderd mensen die speciaal voor mij komen.”

Is het programma al af?

“Nee, maar dat gaat ook niet lukken. Mijn programma’s komen nooit af, omdat je altijd ruimte moet laten voor vernieuwing en verandering.”

Kun je een grap vertellen uit het programma?

“Ik wil niet te veel verklappen, maar ik kan wel het begin van een grap vertellen. Er komt een man bij de dokter.”

En dan?

“Dat kan ik niet vertellen. Dan geef ik te veel weg. Maar geloof me, er gebeurt iets kolderieks.”
Voor meer informatie of het reserveren van tickets klik hier.

—————————————————————————————————-

ENQUÊTE

5 studenten van de Hogeschool Leiden voeren in het theater een afstudeeropdracht uit onder de naam IRIS Communicatieadviesbureau. Zij hebben een enquête ontwikkeld speciaal voor 16 – 26 jarigen met vragen over het theater. Wil je meedoen? Je maakt kans op vrijkaarten voor één van de Rietveld Series.

Vul de enquête in.

—————————————————————————————————-

SHAKESPEARE ALS MUZIEKTHEATER

’n Magier, die met een luchtgeest de elementen kan bespelen (en nog veel meer).’n Wangedrocht, dat een jonge vrouw wil overweldigen. Schipbreukelingen, strijd om de macht, liefde, humor en kolder.

Is dit iets uit “De ban van de ring” of uit “Harry Potter” of uit een of andere Fantasy-film? Nee, we hebben het over Shakespeare en zijn toneelstuk “De Storm”. Een voorstelling rijk aan schitterende rollen, romantische, wrede, gekke en bizarre scenes, waarin ook gezongen wordt met live muziek. In de moderne bewerking wordt het een spetterend stuk muziektheater.

Door de bewerking zijn alle bijrollen komen te vervallen en moeten er alleen grote rollen worden bezet. De voorstelling is bedoeld voor amateurspelers.

We zoeken naar twee jonge, ervaren actrices en een jonge ervaren acteur, die goed kunnen zingen. En naar een aantal ervaren acteurs en actrices, waarvan de leeftijd niet belangrijk is. De totale bezetting bestaat uit elf acteurs en actrices.

Het stuk vergt veel inzet en creativiteit. Het wordt een feest om te repeteren en te spelen. Wie durft de uitdaging aan en meldt zich aan voor de auditie?

De regisseur is Guido Jonckers. Hij regisseert al tientallen jaren. O.a. bij de Haagse Comedie, de vrije productie en Joop v.d. Ende Theaterproducties. Hij heeft al een aantal stukken van Shakespeare geregisseerd (o.a. “Romeo en Julia”, “Midzomernachtsdroom” en “Othello”). Ook heeft hij ervaring in het regisseren van muziektheater o.a. als regisseur van “Ons kent ons “ van Ayckbourne, “Happy End” van Brecht/Weill en als Resident Director van “Les Miserables” bij Stage Entertainment.

REPETITIES EN SPEELDATA

De repetities worden op maandag- of dinsdagavond gehouden. De voorstelling wordt gespeeld op vrijdagavond 25, zaterdagavond 26, zondagmiddag 27 september en donderdagmiddag 8 oktober 2015.

MELD JE ZO SNEL MOGELIJK AAN

Dat kan per mail bij Marian Ruijgers: marian@delft.theaternetwerk.nl.

Vermeld je voor- en achternaam, je leeftijd en hoeveel jaar acteerervaring je hebt.

Geef een reactie